معرفی انواع کود برای رشد سریع گیاهان و درختان

برای اینکه گیاه بتواند در سریع ترین زمان رشد کند باید عناصر مورد نیاز آن را به طور کامل در اختیارش قرار دهیم، این عناصر عبارتند از:

ماکروها (درشت مغذی ): کربن، نیتروژن، هیدروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد

میکروها (ریز مغذی ): آهن، منگنز، روی، بر، مس، مولیبدن، کلر، سدیم، سیلیسیم

گیاه در تمامی مراحل به این عناصر به نسبت های متفاوتی نیاز دارد. زمانی گیاه میتواند به بهترین سرعت رشد خود برسد که سبزینگی بالایی داشته باشد زیرا هر چه سبزینگی گیاه بیشتر باشد میزان غذا سازی بالاتری دارد. از این رو در مراحل ابتدایی رشد باید از کود هایی استفاده شود که دارای نیتروژن، کلسیم، منیزیم، گوگرد و آهن باشند.

بهترین کود محرک رشد

بدون شک گیاهان احتیاجات ویژه جهت رشد مطلوب دارند، همان‌طور که دیگر موجودات زنده نیز دارند. الزامی است این احتیاجات یا عوامل مورد نیاز رشد، جهت رشد بهتر در تساوی باشند. این مورد باید مد نظر قرار داده شود که استفاده چیزهای مناسب بیش از اندازه، امکان دارد بسیار زیان‌آور باشد. زیست‌شناسان از واقعه‌ای به نام “عامل محدود کننده” یاد می‌کنند. در صورتی که یک گیاه این امکان را داشته باشد  همه موارد مورد نیاز را کسب کند، به جز یک مورد، همان یک چیز عامل محدود کننده است و فقدان آن رشد گیاه را سست می‌سازد.

ما در این مقاله قصد داریم بگوییم بهترین کود برای رشد سریع گیاهان و درختان کدام است؟ پس با ما همراه باشید.

بهترین کود برای رشد سریع گیاهان و درختان

گیاه خود را در خاک مطلوب قرار دهید. اغلب گیاهان، خاکی که از لحاظ بافت متوسط باشد را می‌پسندند. بافت متوسط یعنی خاک شامل ماسه، سیلت، رس و مواد آلی متعادل باشد. کمی ماسه در خاک گیاه خود قرار دهید. اما در صورتی که گیاه شما از گونه‌ای است که باید مواد ارگانیک زیادتری استفاده کند، هوموس یا کمپوست به آن بیافزایید. باید بفهمید که گیاه شما از لحاظ رطوبت و رطوبت خاک به چه احتیاج دارد و جهت برآورده کردن اوضاع ایده‌ال رطوبت برای آن کوشش نمایید. در برخی گیاهان امکان دارد باران طبیعی کفایت کند.در صورتی که در بعضی از آنها امکان دارد مجبور شوید از یک منبع آب دیگر هم استفاده کنید. البته در صورتی که گیاه را در درون خانه نگهداری می‌کنید، به شکل مصنوعی آن را آب دهید.

گیاه خود را با مواد مقوی لازم تغذیه نمایید. تقریبا ۱۶ ماده مغذی جهت پرورش گیاهان اهمیت دارند. خاک مرغوب احتیاج به خیلی از این مواد را برآورده می‌سازد، و خیلی از کودها در فروشگاه‌های باغ ارائه می‌شوند تا به عنوان کامل کننده مواد مغذی برای خاک به کار برده شوند.

اگرچه تمام مواد مغذی ضروری برای رشد بهینه گیاه باید در دسترس باشند، اما نیتروژن کلید سرعت بخشیدن به رشد گیاه است. هنگامی که تمام مواد مغذی دیگر به مقدار کافی در دسترس هستند، نیتروژن اضافی گیاه را تحریک می‌کند تا سریع‌تر رشد کند.

کود شیمیایی بهترین کود محرک رشد

در صورتی که به جلد کودهای شیمیایی دقت کرده باشید، سه عدد روی آن نوشته شده است که مشخص کننده میزان مناسبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم در آن مرتبه است. یک کود با شماره اول بیشتر برگزینید و گیاه خود را با آن تغذیه نماید. گیاه خود را در مکان گرمی قرار دهید. رشد گیاه بر مبنای عکس‌العمل‌های بیوشیمیایی بی‌اندازه است و به دما بستگی دارد. مثل مقدار رطوبت، گیاهان گوناگون به دما خاصی برای رشد نیاز دارند، پس دمای محیط را بر اساس نیاز گیاه خود تنظیم نمایید.

بهترین کود شیمیایی برای رشد سریع نباتات

چیزی که مهم است تا هنگام فروش بذر یا گیاه تاکید شود این است که بذر و گیاه شما زمانی قادر است تا در کمترین زمان، مناسب‌ترین و زیادترین رشد را داشته باشد که عناصر غذایی مهم و به خصوص عناصر پر استفاده و مورد نیاز برای گیاه یا بذر فراهم شود. شما باید بر اساس مورد آزمایش قرار دادن خاک، مشخص کردن موجودی بستر کشت و در اخر احتیاج بذر یا گیاه، کود مطلوب برای آن درختان و گیاهان را در وقت درست آن ارائه کنید. از یاد نبرید که مطلوب‌ترین کود جهت رشد سریع بذر یا درختان وقتی قادر است بیشترین عملکرد خود را داشته باشد که در وقت صحیح به خاک داده شود. در این بین نیاز است کودهای به کار برده شود که سبب می‌شوند مقدار برگ و بافت سبزینه درخت زیاد شود. به این خاطر کودهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

– کودهای نیتروژنه

بررسی‌ها مشخص کرده‌اند که نیتروژن، مطلوب‌ترین کود جهت رشد سریع بذر میوه می‌باشد. می‌شود گفت برای تمامی بذرها یا گیاهان و درختان به‌کارگیری کود ازت، از ارکان همیشگی کوددهی است. عنصر نیتروژن تحریک کننده رشد رویشی گیاه می‌باشد پس وقتی که هنوز گیاه به فاز زایشی ورود نیافته است نیاز است این کود به کار برده شود. موردی که باید باغداران در نظر بگیرند این است که در صورتی که نیتروژن در وقت مناسب استفاده نشود نتیجه عکس دارد.

– کودهای گوگرد

انواع گوناگونی از کود گوگرد در حال حاضر موجود است با توجه به نوع بذر یا درخت، وقت مصرف و احوالات خاک از آنها بهره‌مند می‌شوند. خوب است بدانید که گوگرد در ساختار سبزینگی گیاه به میزان نیتروژن اثر می‌گذارد پس فقدان آن، رشد گیاه را کم می‌کند.

کلسیم

کلسیم در گیاه دونقش اساسی را ایفا می کند که یک از این دو، نقش ساختمانی در گیاهان است که دیواره سلولی را می سازد.

– کودهای حاوی منیزیم

این مورد را از یاد نبرید که با دقت به وجود باارزش و مهم منیزیم در کلروفیل گیاه، از مطلوب‌ترین کودها جهت رشد سریع درختان کودهایی می‌باشند که در آنها منیزیم به میزان لازم موجود است. در این حالت مقدار کلروفیل زیادتر و امکان فتوسنتز هم بیشتر می‌شود.

– کودهای آهن

با اهمیت‌ترین و مطلوب‌ترین کود جهت رشد سریع درختان میوه کودهایی هستند که در بردارنده آهن هستند. به شکل کلی آهن در همه مراحل رشد گیاه امکان دارد لازم باشد. پس برای رشد سریع‌تر و بهتر درخت حتما کود آهن استفاده کنید.

موارد مهم در استفاده از مطلوب‌ترین کود برای رشد سریع درختان میوه

– مطلوب‌ترین کود جهت رشد سریع درختان میوه بر مبنای موجودی خاک معین می‌گردد. پس پیش از هر کاری حتما خاک را آزمایش کنید.

– به هیچ‌وجه استفاده کود را بیش از حد انجام ندهید. این کار رشد سریع درختان را به دنبال ندارد و سبب سوختن ریشه درختان می‌شود.

– امکان دارد که بعضی از کودها تاثیر دیگر کودها را خنثی کنند پس بهتر است برنامه کودی را زیر نظر یک متخصص انجام دهید.

کودهای ارگانیک
کود ارگانیک یا آلی طبیعی بوده و متشکل از، مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد زنده و یا سابقا زنده بدست آمده است که شامل: فضولات حیوانی، پسماندهای گیاهی و دیگر فرآورده‌های متعدد ارگانیسم‌های زنده موجود در طبیعت می‌شود.

کود های معدنی
بطور طبیعی درسنگ‌های کانی خالص یافت می‌شود و شامل چند یا چندین ماده مغذی ضروری است. در روند تولید کود معدنی به آن اسید اضافه نمی‌شود. در واقع اگر کود معدنی با اسید آمیخته شود، در نتیحه مواد مغذی موجود در آن محلول در آب خواهند شد.

کود ارگانیک ای ام® (EM)
جدا از اینکه چه کودی را به عنوان کود زیر برای تغذیه گیاه انتخاب کرده اید با افزودن محلول ارگانیک ای ام به همراه آن به خاک، خاصیت جذب مواد تشکیل دهنده کود را برای ریشه در خاک به مراتب بالا می برید و مطمئن می شوید که خیل عظیم میکروارگانیسم های درون ®EM که ۱۲۰ نوع مختلف و بیش از ۱ میلیون در هر میلی لیتر زندگی می کنند آن عناصر را به موقع در دسترس گیاهان و درختان قرار می دهند.

تامین انواع کود

همکاران ما در شرکت امکان پذیر پارس شما را برای تهیه مرغوب‌ترین برندهای کود همراهی می کنند.
تلفن: ۰۷۱۳۸۳۸۵۲۷۰ – ۰۷۱۳۸۳۸۵۲۶۹
همراه: 09172255630
شنبه تا پنج شنبه – ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
شیراز، بلوار امیرکبیر، برج صنعت، ورودی دوم، طبقه پنجم، واحد ۵۱۳





Admin

شرکت امکان پذیر پارس